Sunday 6 November 2011

bersyukurlah :)

Diri saya tidak sempurna, saya sedar itu. Menilai diri dan membandingkan dengan insan lain, memang jauh dari kesempurnaan. Mengenang diri yang kerdil dan hina, begitu banyak dosa lalu pada Dia, dengan iman yang masih goyah, dengan ilmu dan amal yang tak sampai setitis air lautan, saya sangat-sangat rendah, Allah!! Saya sangat-sangat hina! Rasa macam dosa sebesar gunung, kemudian gunung tu akan menghempap saya semula!

Saya tak sempurna! Saya kurang sempurna! Saya jauh dari kesempurnaan!

Tapi...saya tidak sendiri... Semua makhlukNya dilahirkan tidak sempurna dengan segala sifat yang indah-indah... Kenapa begitu? Kenapa tidak Dia sempurnakan saja kejadian kita? Biar kita sudah cukup baik dari kecil lagi, tak perlu mencari jalan untuk mencapai kesempurnaan! Pernahkah kamu-kamu tertanya-tanya tentang ini? 

Ketahuilah, sebenarnya Allah jadikan kita tak cukup sempurna sebab Dia nak anugerahkan kita insan yang akan melengkapi kesempurnaan tu. Sempurna itu saling melengkapi... Sahabat-sahabat kita, ibu bapa, adik-beradik kita, suami atau isteri kita, mereka adalah pelengkap kesempurnaan kita sebenarnya... Syukurilah nikmat itu, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui yang mana baik untuk kita.

Carilah kesempurnaan sambil menjadi sempurna..


*Kekadang kita asyik tertanya-tanya, knap tuhan bagi dia lebih, aku kurang... merasakan diri serba kekurangan. Yang menjadikan diri ingin lebih, lebih dan lebih.. tidak pernah rasa syukur dengan apa yg telah ALLAH beri...

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda: 
“Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripada kamu dan janganlah melihat kepada orang yang lebih tinggi daripada kamu. Itu lebih baik supaya kamu tidak memperlekeh ni’mat yang diberikan Allah s.w.t. kepada kamu."
~ingatlah~

No comments:

Post a Comment