Wednesday, 2 May 2012

BeLaJaR bErPiSaH

Little Khalifah(k2) is on9 now t0 share somethin ! :)

Belajar Berpisah ?
y must me learn to 'dissever' ?

I lOvE My FrIeNdS !
* * *
Dalam kita mengharungi kehidupan ni , ramai org yang kita dah jumpa . Pelbagai ragam , ad org yg jenis nerd >.< , ad yg jenis hapy-g0-lucky , n mcm2 lagi lah . kekadang tu k2 nk trgelak melyani sgla jenis mcm kerenah maknusia2 yg join bulatan gmbira k2 .>.< .. namun sbnarnya , ini smua yang m'jdikan manisnya ukhuwah ! sweeter than honey !

Sedar tak ? disebalik comfert z0ne yang kita alami ni , menjadikan kita fobia untuk berpisah .! klau boleh tu , nak slamanya tinggal dlam dunia tu , nak selamanya join bulatan gembira yg sama ja !

J0m ! Khalifah Kecik bawa antum menyelami lautan fikrah bagi maudu' nih !
Kehidupan berjalan tanpa menoleh ke belakang , umur smakin tua , kulit smkin kedut . Dari tadika naik sek. ren. , n then naik sek. men. , lepas tu masuk U , next alam kerja n berumah tangga . Namun , apa yg dimaksudkan dgn Belajar Berpisah tu ?

0k. bila kita dah rsa ukhuwah kita mantap dgn teman2 yg mmg kamceng ah , susah sgt untk kita nk berpisah . Dan pabila kita pindah ke suatu kwsan yg laen , kita akan merungut : ''Ah, kwan2 kat sini xsama dgn kwan2 aku dulu . Aku xboleh la nk masuk dgn deorang nih . takboleh3 !'' rasa mcm, Oh God, U have taken back all my happiness .. Suka duduk sorng2 , diri sndri yang buat m0od sedeh . Study entah lari ke mana , join bulatan gembira baru bertukar mnjdi bulatan sedih .

Mm.. knap senario atas boleh berlaku ? Sbb si dia tak prepare untk berpisah . Jati diri tak kuat ! K2 pon sma je .. Jdi , kita wajib blajar untk berpisah . Sbb suatu hari nnti mmg kita akan berpisah , smua sibuk mengejar cita2 masing2 . xkan nak duduk sek. men. selamanya ? xkan nk stay U 4ever kot ? K2 pon xnak !

soo,, first skali , wlaupon pahit untuk berpisah , korbankan jugak perasaan tuh . Kerna inilah perjuangan . perjuangan mna yang xsakit, yang xsedih ? bukan beerti berpisah tu smpai terputus hubungan trus ! we are still friends, and insy. till JANNAH :) ..

second , pesan abah :''Jgn perfectionis sgt '' ''Blajar trima org '' :)

Bagi yang bl0m blajar Berpisah , blajar cpat2 , ''sediakan payung sebelum hujan'' blajar kawan dgn smua org !

InsyaALLAH friends till JanNaH !


2gether me stand ! 
:)




Friday, 13 April 2012

subhanaLLAH =)


sweet couple <3



nk hujAn !



[baru ceburi dunia photography !] sorie kalau tak chantek ! =)

Saturday, 7 April 2012

rahsia nama di IC =)

Aku membelek IC buat kesekian kalinya.. Mohammad Huzaifah Bin Mohamad Fisal. mm.. Huzaifah ? 'knap nama aku Huzaifah ek?' hati mula menyoal, terus menerus menyoal perkara yang sama. Aku inginkan jawapan !
'Abah, knap abah bagi Huzai nama Huzaifah ?' soalku inginkan jawpan.., 'mm.. tengok lah maksud.' jwab abah spontan sambil menyuap nasi ke mulut..

Dgn pantas, Google dibuka, puas mencari, akhirnya aku temui. Huzaifah Al-yaman merupakan sahabat rasulullah. Tiada makna perkataan Huzaifah, bukalah kamus mana pon, xditemui.. Agak keciiwah !

'Abah, xda maksud pon nama Huzai..' aku mengeluh.. 'Maksud nama xpenting, siapakah Huzaifah tu?'sambil tersenyum abah menjawab..

Sekali lagi, aku bkk google mencari.. Dan hasilnya =)


Satu kata2 HUzaifah Al-yaman yang suka aku kongsikan iaitu"siapa yang tidak mengenali kejahatan, dia tidak kenal kebaikan" :) sbnarnya, banyak lagi yang aku jumpa tentang Huzaifah ni.. cuma... malas nak tulis

adakah sifat2 sahabat tersebut ad pada driku? =( ALLAHu rabbi...

Ingin sekali diri ini membawa pembaca semua, berfikir, kita bermuhasabah sebentar, adakah layak kita memegang nama2 sahabat andai sifat2 mereka langsung habuk pun xda dalam diri kita... layakkah ?

Andai nama nya Zaid, adakah ada ciri2 Zaid Bin Harithah dalam diri ? Andai namanya Ammar, ada tak ciri2 Ammar Bin Yaasir dalam diri ? tepuk dada tanya iman ... Nama yang dipilih, adalah nama yang ALLAH akan panggil di akhirat kelak..

"NAMA" pembakar semangat ! =)

Friday, 6 April 2012

Best Friends not till JanNaH BuT iN jAnNaH =)

aku buka Fb sekali lagi. Namun hampa. Tiada balasan darimu. Oh, mungkin sibuk barangkali, buasalah tahun depan nak SPM. Hati mula rasa risau dan gelisah. Fikiran kembali melayang jauh mengingatkan kembali peristiwa lama.
'Menyesal gila aku pindah sekolah!' hati mula mengeluh. Namun harusku terima hakikat, kerana aku yang buat pilihan ini. Aku fikir dengan hijrahnya aku ke daerah baru, sedikit sebanyak dapat memulihkan hatiku yang luka. Namun tekaanku salah. Malah lebih parah.
Fikiranku terus melayang, setahun yang lepas.Aku mengenalimu ketika MaBIT tahun lepas. Kita 'ditakdirkan' duduk sekumpulan. Mungkin sebelum ini aku tak berapa megenalimu mungkin kerana aku juniormu setahun. Namun itu bukan penghalang kan??
Aku cuba selidik perihalmu senyap-senyap. Entah kenapa, setiap program yang dianjurkan sekolah, sering menyatukan aku denganmu.[Ini bukanlah kisah jiwang, namun kisah sahabat..] Semakin lama, aku merasakan aku perlukan seseorang yang dapat membimbingku, yang mampu membawaku terus berjalan.. Malangnya, aku simpan hasrat ini . Entah sampai bila harus kupendam.
Aku selalu berdoa supaya ALLAH memilihmu sebagai sahabatku[Bukan niat di hati untk memilih kawan, namun sahabat yang benar2 sahabat harus dipilih..] Siang dan Malam ku memohon, menaruh segunung harapan. Namun ALLAH maha berkuasa mengatur segala. Aku pasrah, kuakur , aku redha dengan ketentuan Illahi. Namun harapanku masih utuh berdiri tanpa jemu..

Tibalah suatu hari,..'eh, surat apa dekat meja aku nih?' hati kecilku membebel. Ku buka lipatan kertas, mata mulai berkaca. Aku koyak kertas tersebut lalu buang ke dalam tong sampah. Geram, Kecewa! Hatiku kacau. mengapa ada saja org yang dengki dgn aku?![Isi kandungan surat itu, biarlah hanya aku dan ALLAH sahaja yang tahu...]
Namun aku tidak mengalah begitu saja, aku cuba untuk kerap berbual-bual dgnmu. Kadang kala bagai nak pecah otakku, memikirkan tajuk yang nak disembang. Hari demi hari, ku rasakan dirimu semakin menjauhi aku,[Entahlah, mungkin cuma perasaan aku barangkali?] aku inginkan jwapan..
Hari berlalu pantas tanpaku sedari,, aku tak mampu fokus dgn pelajran, mcm2 masalah harus ku fikirkan..Pelajaran lagi, layan perasaan lagi, kepimpinan lagi.
Aku sering mengadu pada ALLAH akan masalah yang aku hadapi..Tiap malam aku menangis mengemis kasih TUHAN..
 Keserabutan + Kesedihan + Kekecewaan telah memaksa aku bertindak melulu. Sambil berlari turun dari kelas pada pukul 1.30 pagi, aku bergegas mencari telefon awam.[memang rutin turun kelas lambat :P]
'Umi, abg tak tahan lagi.. Abg nak pindah esok juga..'sambil teresak-esak ku zahirkan hasrat yang terpendam sekian lama..'Abg, kenapa nih, bawa bersabar, ingat ALLAH.. istikharah dulu..'balas umi perlahan.
'Umi, i cant bear it anymore!' air mata bercucuran tanpa kawalan.'ok2, lusa abah datang ambil' .Talian diputuskan.
'Betulkah apa yang dah kau buat nih??' hati kecil menyoal.. Bertubi-tubi soalan muncul, adakah sebentar tadi realiti atau berangan yang menjadi tabiat aku?
Seusai solat Maghrib berjamaah di masjid keesokan harinya, aku duduk bertafakkur di sisi masjid.'Mungkin ini kali terakhir aku disini, entah bila pulak aku nak datang sini..' Sambil aku termenung, datang seorang senior (yang rapat dgnku)kepadaku,'dah paking barang?'(hanya dia sorang aku khabarkan peristiwa ini, yang lain dapat berita melalui mulut ke mlut..)
'Dah!' Jwabku spontan. 'Dah fikir habis2 ke?' Senyuman tawar lagi paksaan dizahirkan. Tiba2 kau datang mencelah, 'Tgk budak nih, nak pindah, tp ragu2 lagi, apa a!''Eh, nta nak pindah ka? Bajet ah.. HAHA' Kau ajukan soalan kepadaku.. 'Yup!' aku cuba menjadi org cool.. 'Bila?' 'esok.' 'HAHA, bohong a.. buat lawak bleh..' ... Ku biarkankau dalam keadaan tidak tahu.

tepat pukul 2 tgh hari keesokan harinya, kedengaran bunyi kereta honda di kawasan masjid.. Abah datang!! Ku segera memasukkan beg2 kedalam kereta dgn harapan tidak terserempak dgn kamu... Namun ALLAH mentakdirkan juga aku bersalaman dgnmu buat kali terakhir... mungkin ? ... Aku pulang dalam keadaan hujan dalam kereta.. Sedih untk meninggalkan tmpat yang menceritakan kpdku erti khidupan, bangkit jatuh seorang rijal.. ALLAHU akbar!

Kini yang termampu untukku adalah doa yang menjdi snjata mukmin...'Ya ALLAH, jikalau kami tidak ditakdirkan bersahabat di dunia, benarkanlah kami bersahabat di Syurga FirdausMU, YA RABB.'   AMEEN!
=')
p/s: xda kna mngena antra idop atau mati, just sharing the story

Tuesday, 3 April 2012

aku nak BFF !

“SURAT SAHABAT”                                 
Dear sahabat…………..                  
kutahu,ku hanya orang yang kesekian dari banyak orang yang menyayangimu,tapi kuingin menjadi orang pertama yang ada di sampingmu saat kamu kehilangan arah.
Sahabat………
jika waktuku tak banyak untukmu,ku ingin di setiap detak jantungku terdengar olehmu.Itu pertanda ku masih ada untukmu.
Sahabat……….
jika lidah ku pernah menjadi penyayat hatimu,ku hanya ingin maaf dan senyuman termanis darimu dan ku hanya ingin kamu menjadi sahabat ku sampai nanti,sampai ku tertidur lelap di bawah timbunan tanah.
Sahabat lebih dari teman dan lebih baik dari cinta,karna sahabat lebih mengerti dan bisa selalu bersama saat suka duka kita.Ada MANTAN PACAR tapi gak da buat sahabat,karna sahabat akan selalu ada di hati kita,walaupun ada saatnya kita harus berpisah,tapi KENANGAN SEORANG SAHABAT tak kan terlupa dan selamanya akan selalu tersimpan dalam hati dan kehidupan kita.

Sunday, 6 November 2011

bersyukurlah :)

Diri saya tidak sempurna, saya sedar itu. Menilai diri dan membandingkan dengan insan lain, memang jauh dari kesempurnaan. Mengenang diri yang kerdil dan hina, begitu banyak dosa lalu pada Dia, dengan iman yang masih goyah, dengan ilmu dan amal yang tak sampai setitis air lautan, saya sangat-sangat rendah, Allah!! Saya sangat-sangat hina! Rasa macam dosa sebesar gunung, kemudian gunung tu akan menghempap saya semula!

Saya tak sempurna! Saya kurang sempurna! Saya jauh dari kesempurnaan!

Tapi...saya tidak sendiri... Semua makhlukNya dilahirkan tidak sempurna dengan segala sifat yang indah-indah... Kenapa begitu? Kenapa tidak Dia sempurnakan saja kejadian kita? Biar kita sudah cukup baik dari kecil lagi, tak perlu mencari jalan untuk mencapai kesempurnaan! Pernahkah kamu-kamu tertanya-tanya tentang ini? 

Ketahuilah, sebenarnya Allah jadikan kita tak cukup sempurna sebab Dia nak anugerahkan kita insan yang akan melengkapi kesempurnaan tu. Sempurna itu saling melengkapi... Sahabat-sahabat kita, ibu bapa, adik-beradik kita, suami atau isteri kita, mereka adalah pelengkap kesempurnaan kita sebenarnya... Syukurilah nikmat itu, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui yang mana baik untuk kita.

Carilah kesempurnaan sambil menjadi sempurna..


*Kekadang kita asyik tertanya-tanya, knap tuhan bagi dia lebih, aku kurang... merasakan diri serba kekurangan. Yang menjadikan diri ingin lebih, lebih dan lebih.. tidak pernah rasa syukur dengan apa yg telah ALLAH beri...

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda: 
“Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripada kamu dan janganlah melihat kepada orang yang lebih tinggi daripada kamu. Itu lebih baik supaya kamu tidak memperlekeh ni’mat yang diberikan Allah s.w.t. kepada kamu."
~ingatlah~

Tuesday, 25 October 2011

bersawang da blog nih!

assalamualaikum.. :) salam ukhuwah!
 mmg bnar, tanggungjwab lbih bnyak dari masa yg kita ada..
bnyak sgt kerja nk dibuat, smpai xsmpat nk update!
tp entah FB boley plak?! HAHA