Saturday 28 May 2011

cintanya? or cintaNYA?

Love...
i do love love
first of all, when we talk about love...
kita2 la, mesti ingat fasal cinta manusia...
sebenarnya anggapan tu bkan slah,tpi x complete..
cinta or love is universal...
we can love our god, ALLAH...
kita boleh cintakan rasulullah...
kita boleh cintakan mummy n daddy..
dan kita boleh cintakan manusia yg ajnabi....
TETAPI! masalahnya.. which 'love' didahulukan
bkan skadar pencapaian ja yg kna dhulukan,cinta pon kna...
ok.. post kali ni, hamba nak share tentang cintaNYA...
kata sifulan: aku cinta ALLAH...
kata sifulanah: saya sayang ALLAH...
mmg senang nak ckap kita sayang dan cintakan ALLAH...
tapi nak amalkan CUKUP SUSAH...
knapa susah?? sbb sbnarnya kita masih xcintakan ALLAH..
kita sanggup xtido mlam,demi nak brgayut kat telefon, call 'somebody'
tapi adakah kita sanggup bgn solat tahajud ktika owg laen tgh nyenyak tdo??
kita boleh mnangis mengucapkan cinta kepada 'somebody'
tp knap kita xserius mengatakan'ya Rabbi, aku cinta padaMU'
kita dating sampai tertinggal solat...
adakah ini yg kita kta kita cintakan ALLAH...
mari kita muhasabah diri kita balik...
sudahkah aku bnar2 membuktikan aku cinta ALLAH...
sedangkan aku tahu bahwa ALLAH amat mencintaiku..
walaupun aku lalai dlam solat..
aku masih dpat nikmat melihat...
wlaupon aku xserius dlam doa...
aku masih boleh brnafas...
betapa jhatnya aku merendahkan cintaNYA....

“Dia mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya.” (Al Maidah: 54) 

 Pernah Abu Razin Al ‘Uqaili bertanya: “Wahai Rasulullah. Apakah iman itu?” Rasulullah SAW menjawab: “(Iman itu ialah) Allah dan Rasul-Nya lebih kamu cintai daripada yang lain.” (Ahmad)

“Tidak beriman seorang dari kamu sebelum Allah dan Rasul-Nya lebih dicintainya daripada yang lain-lain.”

kita tidak beriman klau kita x cinta ALLAH n rasul dlu....
kita cintakan ALLAH.. tpi kita dhulukan manusia... tetap x beriman...
apa erti x beriman??? ertinya kita kufur... nauzubillah...

sebenarnya bila kita tgh asyik brcinta dgn ALLAH....
AMAT INDAH...[x dpt nk gmbarkn]
kita kenal ALLAH.. kita cinta ALLAH...
kita mohon pertolongan dari ALLAH...
insyaALLAH.. ALLAH akan bantu kita dalam apa jua masalah yg kita hadapi..
so.....
sma2 kita tndukkan ego sebentar...
muhasabah dri kita....
adakah aku bnar2 mencintaiNya?..
[x dpat semua, jgn tinggal semua]

No comments:

Post a Comment